Exercici d’oracions subordinades per a batxillerat | Amb solucions

exercicis oracions subordinades

Entendre les oracions subordinades és clau tant per al batxillerat com per a la selectivitat.

Tens dificultats a l’hora de reconèixer les oracions subordinades, de quin tipus són i quina funció fan en relació amb l’oració principal?

Posa’t a prova! Aquest exercici de subordinades (amb solucions!) t’ajudarà a practicar i a entendre els teus errors.

Ara bé, abans de fer-lo, et recomano que consultis aquesta entrada amb la informació essencial sobre les oracions subordinades. Després, et proposo aquest exercici per consolidar els coneixements.

Per cert, si vols descarregar un PDF amb els exercicis i les solucions, més endavant trobaràs un botó per descarregar-lo.

També et pot interessar

 Passos per identificar el tipus de subordinada i quina funció fa

Per identificar quin tipus de subordinada és, segueix el procediment que t’explico a l’entrada del blog sobre oracions subordinades. Tot seguit te’l resumeixo:

  1. Identifica els verbs de l’oració. Un verb pertany a l’oració principal i l’altre a la subordinada. Tingues clar quin és quin.
  2. Identifica el nexe entre les dues oracions.
  3. Substitueix l’oració subordinada per una paraula o un sintagma simple (nom, adjectiu, adverbi…). Així sabràs quin tipus de subordinada és.
  4. Pensa quina funció té aquesta paraula o sintagma simple dins de l’oració principal i sabràs quina és la funció sintàctica de l’oració subordinada respecte de la principal.
  5. En el cas de les oracions adjectives, si substitueixes el nexe (pronom relatiu) pel seu antecedent i veus quina funció fa dins de la subordinada, tindràs clara quina funció fa el nexe.

 

 Exercici per practicar les oracions subordinades (nivell de batxillerat)

Seguint els passos que t’he explicat, identifica les oracions subordinades en aquestes oracions i digues de quin tipus són, quin és el nexe i quina funció sintàctica fa la subordinada respecte de l’oració principal. En el cas de les subordinades adjectives, indica també quina funció fa el nexe dins de l’oració subordinada. Al final d’aquesta entrada hi trobaràs les solucions.

Descarrega el PDF

No dubtis a rellegir l’article sobre les oracions subordinades tantes vegades com et calgui.

Bona sort!

  1. Ens vam trobar on ell ens havia indicat.
  2. Vam anar a dormir quan tots els convidats ja havien marxat.
  3. Jugaven com si fossin amics.
  4. M’ha demanat que li canviï el torn.
  5. Mentre esperàvem la Maria, ens hem trobat amb en Miquel.
  6. Els alumnes que hagin estudiat aprovaran l’examen.
  7. A partir d’ara faré que tothom m’escolti.
  8. No tinguis por que la policia et multi.
  9. Els temes de què parlem són confidencials.
  10. Els veïns, que sempre es queixen pel soroll, han trucat a la policia.
  11. L’actriu a qui van donar el guardó es va desmaiar sobre l’escenari.
  12. Vull saber si tornaràs a casa.
  13. Malgrat haver-ho intentat tot, continua fracassant.
  14. El principal problema és que trobin allotjament per passar la nit.
  15. Està convençut que tindrà molt d’èxit.
  16. He vingut en taxi perquè se m’ha espatllat el cotxe.
  17. He vingut en taxi perquè puguis agafar tu el cotxe.
  18. El comissari que investiga el cas és un home molt astut.
  19. El quadre, que van robar la nit passada, està valorat en milions d’euros.
  20. Qui no es queixa no aconsegueix res.
  21. Feia tant fred que va haver de dormir amb tres mantes.

Ja ho tens? Consulta les respostes a les solucions que et deixo aquí sota i comprova que siguin correctes. Sort amb els exàmens! 🙂

 Solució de l’exercici sobre oracions subordinades

  1. [on ell ens havia indicat] Es pot substituir per “allà” (adverbi de lloc). O. sub. adv. locativa, CC de lloc.
  2. [quan tots els convidats ja havien marxat] Es pot substituir per “llavors” (adverbi de temps). O. sub. adv. temporal, CC de temps.
  3. [com si fossin amics] Es pot substituir per “així” (adverbi de manera). O. sub. adv. modal, CC de manera.
  4. [que li canviï el torn] Es pot substituir per “aquesta cosa” (substantiu). O. sub. subst., CD.
  5. [Mentre esperàvem la Maria] Es pot substituir per “avui” (adverbi de temps). O. sub. adv. temporal, CC de temps.
  6. [que hagin estudiat] Es pot substituir per “estudiosos” (adjectiu). O. sub. adj. especificativa (sense comes), CN. Funció del nexe: subjecte (que = els alumnes. “Els alumnes han estudiat”).
  7. [que tothom m’escolti] Es pot substituir per “exercici” (substantiu). O. sub. subst., CD.
  8. [que la policia et multi] Es pot substituir per “de la multa” (CN, “por de”). O. sub. subst., CN.
  9. [de què parlem] Es pot substituir per “feixucs” (adjectiu). O. sub. adj. especificativa (sense comes), CN. Funció del nexe: CRV (de què = dels quals = dels temes; “parlar de”. “Parlem dels temes”).
  10. [que sempre es queixen pel soroll] Es pot substituir per “malcarats” (adjectiu). O. sub. adj. explicativa (entre comes), CN. Funció del nexe: subjecte (que = els veïns. “Els veïns sempre es queixen pel soroll”).
  11. [a qui van donar el guardó] Es pot substituir per “guardonada” (adjectiu). O. sub. adj. especificativa (sense comes), CN. Funció del nexe: CI (a qui = a l’actriu. “Van donar el guardó a l’actriu”).
  12. [si tornaràs a casa] Es pot substituir per “la informació”, “això” (substantiu/pronom). O. sub. subst., CD.
  13. [Malgrat haver-ho intentat tot] Indica obstacle. O. sub. adv. concessiva, CC de concessió.
  14. [que trobin allotjament per passar la nit] Es pot substituir per “la disponibilitat” o “això” (substantiu/pronom). O. sub. subst., subjecte.
  15. [que tindrà molt d’èxit] Es pot substituir per “del seu èxit” (S. Prep.). O. sub. subst., C. Adj.
  16. [perquè se m’ha espatllat el cotxe] Indica motiu, es pot substituir per “ja que”. O. sub. adv. causal, CC de causa.
  17. [perquè puguis agafar tu el cotxe] Indica finalitat, es pot substituir per “a fi que”. O. sub. adv. final, CC de finalitat.
  18. [que investiga el cas] Es pot substituir per “interessant” (adjectiu). O. sub. adj. especificativa (sense comes), CN. Funció del nexe: subjecte (que = el comissari. “El comissari investiga el cas”).
  19. [que van robar la nit passada] Es pot substituir per “famós” (adjectiu). O. sub. adj. explicativa (entre comes), CN. Funció del nexe: CD (que = el quadre. “La nit passada van robar el quadre”).
  20. [qui no es queixa]·Es pot substituir per “la persona que” (“qui” té un antecedent genèric, no explícit). O. sub. subst. de relatiu (o adjectiva substantiva), subjecte.
  21. [tant – que va haver de dormir amb tres mantes] Indica conseqüència (feia molt fred; per tant,…). O. sub. adv. consecutiva, CC de conseqüència.

    Descarrega l’exercici d’oracions subordinades en PDF

    Descarrega un PDF amb els exercicis de subordinades per imprimir en aquest enllaç.

Núria Masdeu