Exercicis de pronoms febles amb solucions

Exercicis pronoms febles

 

 

Els pronoms febles no són fàcils. Ho reconec.

Per saber com fer-los servir, has d’entendre les funcions sintàctiques, aprendre quins pronoms corresponen a cada funció i, després, com es combinen.

La bona notícia és que hi ha unes normes i, un cop apreses, en dominaràs l’ús! Sobretot si llegeixes la meva explicació senzilla amb exemples. I després… 👇

Posa’t a prova! Aquests exercicis de pronoms febles (amb solucions!) t’ajudaran a practicar i a entendre els teus errors. Si tens un examen de català (batxillerat, selectivitat, C1 o C2), a què esperes?

Això sí, abans de fer-los, et recomano que consultis aquesta entrada del blog amb informació, exemples i quadres sobre els pronoms febles. Després, et proposo que facis aquests vuit exercicis per assegurar-te que ho has entès tot. Ben segur que t’ajuda!

🎁 Important: si vols descarregar un PDF amb els exercicis i les solucions, més endavant trobaràs un botó per fer-ho.

Què són els pronoms febles i com es combinen?

Abans de practicar, fes un repàs teòric dels pronoms febles. Com et deia, en aquest article del blog te’ls explico de manera detallada i amb molts exemples. Dona-hi un cop d’ull i aprèn:

  • Què són els pronoms febles
  • Quines formes tenen: reforçada, plena, elidida i reduïda (amb una taula de pronoms)
  • Quines funcions sintàctiques fan els pronoms febles (CD, CI, CRV, CC…)
  • Quins són els pronoms de cada funció sintàctica
  • Com es combinen els pronoms febles (amb una taula de combinació de pronoms imprescindible)
  • Els errors més freqüents amb els pronoms febles (repassa’ls!)

Descarrega els exercicis de pronoms febles en PDF

Prefereixes treballar amb un arxiu PDF o imprimir els exercicis per fer-los a mà? 🎁 Descarrega’ls en PDF.

Descarrega el PDF

Si t’han agradat aquests exercicis i estàs estudiant català, potser també t’interessa practicar els pronoms relatius amb aquests exercicis descarregables.

 

Exercicis de pronoms febles en català

Ara sí, fes aquests vuit exercicis de pronoms febles.

Bona sort!

Exercicis sobre la forma dels pronoms febles

Exercici 1. Escriu els pronoms febles que tens entre parèntesis en la forma que correspongui (reforçada, plena, elidida o reduïda) segons si van davant o darrere del verb.

Exemple

fer (et)

Puc fer-te unes trenes?

Et puc fer unes trenes?

  1. porteu (em)

Porteu _____ amb els meus amics.

Sempre _____ porteu postres delicioses.

  1. porta (em)

Porta _____ amb els meus amics.

  1. escolteu (els)

_____ escolteu cada dia?

Escolteu _____ sempre perquè diuen unes coses interessantíssimes.

  1. escolta (el)

_____ escoltes quan et dona consells?

Escolta _____ quan parli de l’univers.

  1. ajudeu (ens)

Som conscients que _____ ajudeu sempre que podeu.

Ajudeu _____ quan us enviem el senyal.

  1. espolseu (us)

Sembla que aneu bruts si no _____ espolseu les molles de pa.

Espolseu _____ les molles de pa abans de ficar-vos dins del llit.

 

Exercicis dels pronoms febles de complement directe (CD)

Exercici 2. Llegeix aquestes oracions i indica al costat de cadascuna si el complement directe subratllat és determinat (D), indeterminat (I) o neutre (N).

  1. Ajuda el teu germà a fer els deures.
  2. Hem sortit a comprar fruita.
  3. M’he posat uns pantalons de flors.
  4. Em fa vergonya explicar el motiu.
  5. M’ha regalat les seves joies.
  6. Cuinaré quatre plats per a la festa.
  7. He vist la teva xicota amb les amigues.
  8. Vull la casa i prou.
  9. M’emportaré això.
  10. M’ha donat pocs arguments.
  11. M’ha dit que no sap anar en bici.
  12. Necessito aquestes eines per arreglar la bicicleta.

Exercici 3. Ara que les has analitzat, substitueix el complement directe subratllat pel pronom feble que correspongui. Recorda’t que pots consultar la taula de pronoms de CD que hi ha a l’article del blog sobre pronoms febles.

  1. Ajuda el teu germà a fer els deures.
  2. Hem sortit a comprar fruita.
  3. M’he posat uns pantalons de flors.
  4. Em fa vergonya explicar el motiu.
  5. M’ha regalat les seves joies.
  6. Cuinaré quatre plats per a la festa.
  7. He vist la teva xicota amb les amigues.
  8. Vull la casa i prou.
  9. M’emportaré això.
  10. M’ha donat pocs arguments.
  11. M’ha dit que no sap anar en bici.
  12. Necessito aquestes eines per arreglar la bicicleta.

 

Exercicis dels pronoms febles de complement indirecte (CI)

Exercici 4. Llegeix aquestes oracions i substitueix el complement indirecte subratllat pel pronom que correspongui.

  1. Cada dia porta els caramels als nens.
  2. Ha fet un ram de flors seques per a la núvia.
  3. Sempre explica històries inversemblants a la seva parella.
  4. Em fa vergonya explicar el que ha passat a la Laia.
  5. Ha regalat totes les joies a la seva neta.
  6. Aquesta tarda he de preparar un programa d’exercicis per als meus clients.
  7. Sempre posa excuses als professors.
  8. Portaré això als nens de l’hospital.
  9. Porta aquests estris al pare.
  10. Porta aquests estris als veïns.

 

Exercici de combinació de pronoms febles de CD i CI

Exercici 5. En les mateixes oracions, substitueix el complement directe i el complement indirecte subratllats pels pronoms adients.

  1. Cada dia porta els caramels als nens.
  2. Ha fet un ram de flors seques per a la núvia.
  3. Sempre explica històries inversemblants a la seva parella.
  4. Em fa vergonya explicar el que ha passat a la Laia.
  5. Ha regalat totes les joies a la seva neta.
  6. Aquesta tarda he de preparar un programa d’exercicis per als meus clients.
  7. Sempre posa excuses als professors.
  8. Portaré això als nens de l’hospital.
  9. Porta aquests estris al pare.
  10. Porta aquests estris als veïns.

 

Exercici 6. Completa el buit amb el pronom feble de CD i/o CI correcte.

  1. Els diners te’ls ha donat la tieta? No, me _____ ha donat l’àvia.
  2. Està pintant un quadre per a la Marta, perquè _____ _____ vol regalar per Nadal.
  3. Necessites que t’acompanyi? No, no _____ necessito, gràcies.
  4. Vols més sopa? No, no _____ vull més.
  5. Dona la propina als cambrers. O _____ _____ dono jo?
  6. Regaré les plantes al Manel quan marxi de vacances. Tu _____ _____ vas regar l’any passat, oi?

 

Exercici de pronoms febles per a complements preposicionals

Exercici 7. En aquestes oracions hi ha un complement preposicional subratllat. Pot ser un complement de règim verbal (CRV) o bé un complement circumstancial (CC). Substitueix-lo pel pronom adient.

  1. No s’adona dels errors.
  2. No et fiïs del teu enemic.
  3. Ve de casa de sa mare.
  4. Va a casa de sa mare.
  5. S’implica molt en el grup de nens.
  6. Assegura’t de tancar la porta abans de marxar.
  7. Penso tot el dia en possibles projectes.
  8. Es nega a treballar de cambrer.
  9. Ha escrit la seva novel·la en una cabana a la muntanya.
  10. Parla de temes abstractes.
  11. S’ha enamorat de la seva companya de feina.

 

Exercici de substitució pronominal

Exercici 8. En les oracions següents hi ha sintagmes subratllats. A les respostes, aquests sintagmes s’han substituït per pronoms. Marca la resposta (a, b o c) en què es fan servir els pronoms adients.

1. Sempre porto mocadors a la bossa.
a) Sempre en porto.
b) Sempre n’hi porto.
c) Sempre hi en porto.

2. Explica al psicòleg allò que em vas dir ahir.
a) Explica-li-ho.
b) Explica-li.
c) Explica-l’hi.

3. Es refereix al seu gos.
a) Se’n refereix.
b) S’hi refereix.
c) S’en refereix.

4. Anirem a pescar a la Cerdanya.
a) N’anirem a pescar.
b) Hi anirem a pescar.
c) Els anirem a pescar.

5. Donarà els papers a les secretàries.
a) Els hi donarà els papers.
b) Els donarà els papers.
c) Lis donarà els papers.

6. M’he oblidat de trucar-te.
a) Me n’he oblidat.
b) M’he oblidat.
c) M’hi he oblidat.

7. M’agrada escriure cartes amb un bolígraf verd.
a) M’agrada escriure’n.
b) M’agrada escriure-les-hi.
c) M’agrada escriure-n’hi.

8. M’agrada escriure cartes al meu xicot.
a) M’agrada escriure-li.
b) M’agrada escriure-les-hi.
c) M’agrada escriure-li’n.

 

Solucions dels exercicis de pronoms febles

Aquí tens el solucionari d’aquests exercicis amb alguns aclariments en blau perquè entenguis el perquè de cada resposta.

Exercici 1

  1. porteu (em)

Porteu-me amb els meus amics.

Sempre em porteu postres delicioses.

  1. porta (em)

Porta’m amb els meus amics.

  1. escolteu (els)

Els escolteu cada dia?

Escolteu-los sempre perquè diuen unes coses interessantíssimes.

  1. escolta (el)

L’escoltes quan et dona consells?

Escolta’l quan parli de l’univers.

  1. ajudeu (ens)

Som conscients que ens ajudeu sempre que podeu.

Ajudeu-nos quan us enviem el senyal.

  1. espolseu (us)

Sembla que aneu bruts si no us espolseu les molles de pa.

Espolseu-vos les molles de pa abans de ficar-vos dins del llit.

Exercici 2

  1. Ajuda el teu germà a fer els deures. D
  2. Hem sortit a comprar fruita. I
  3. M’he posat uns pantalons de flors. I
  4. Em fa vergonya explicar el motiu. D
  5. M’ha regalat les seves joies. D
  6. Cuinaré quatre plats per a la festa. I
  7. He vist la teva xicota amb les amigues. D
  8. Vull la casa i prou. D
  9. M’emportaré això. N
  10. M’ha donat pocs arguments. I
  11. M’ha dit que no sap anar en bici. N
  12. Necessito aquestes eines per arreglar la bicicleta. D

[D: el CD determinat va introduït per un article, demostratiu o possessiu.

I: el CD indeterminat va introduït per un sintagma indefinit o quantitatiu, o bé no va introduït per res.

N: el CD neutre pot ser això, allò o una oració subordinada.]

Exercici 3

  1. Ajuda’l a fer els deures.
  2. Hem sortit a comprar-ne.
  3. Me n’he posat uns (de flors).
  4. Em fa vergonya explicar-lo.
  5. Me les ha regalat.
  6. En cuinaré quatre per a la festa.
  7. L’he vist amb les amigues.
  8. La vull i prou.
  9. M’ho emportaré.
  10. Me n’ha donat pocs.
  11. M’ho ha dit.
  12. Les necessito per arreglar la bicicleta.

[Recorda’t que en el CD indeterminat, el pronom en només substitueix el nucli del sintagma. Per tant, encara que fem servir un pronom feble, cal repetir l’indefinit, el numeral o el quantitatiu. Fixa’t en les oracions 3, 6 i 10.]

Exercici 4

  1. Cada dia els porta els caramels.
  2. Li ha fet un ram de flors seques.
  3. Sempre li explica històries inversemblants.
  4. Em fa vergonya explicar-li el que ha passat.
  5. Li ha regalat totes les joies.
  6. Aquesta tarda els he de preparar un programa d’exercicis.
  7. Sempre els posa excuses.
  8. Els portaré això.
  9. Porta-li aquests estris.
  10. Porta’ls aquests estris.

[Li substitueix el CI singular i els substitueix el CI plural.]

Exercici 5

  1. Cada dia porta els caramels als nens.

Cada dia els els porta.

  1. Ha fet un ram de flors seques per a la núvia.

Li n’ha fet un.

  1. Sempre explica històries inversemblants a la seva parella.

Sempre li n’explica.

  1. Em fa vergonya explicar el que ha passat a la Laia.

Em fa vergonya explicar-li-ho.

  1. Ha regalat totes les joies a la seva neta.

Les hi ha regalat totes.

Li les ha regalat totes.

  1. Aquesta tarda he de preparar un programa d’exercicis per als meus clients.

Aquesta tarda els n’he de preparar un.

  1. Sempre posa excuses als professors.

Sempre els en posa.

  1. Portaré això als nens de l’hospital.

Els ho portaré.

  1. Porta aquests estris al pare.

Porta’ls-hi.

Porta-li’ls.

O bé:

Els hi porta.

Li’ls porta

  1. Porta aquests estris als veïns.

Porta’ls-els.

O bé:

Els els porta.

[La combinació de pronoms febles de CI i CD és especial i admet formes diferents segons el parlar. Fixa’t en les oracions 5 i 9; les dues opcions són correctes. Per obtenir més informació, consulta l’entrada del blog sobre pronoms febles.]

Exercici 6

  1. Els diners te’ls ha donat la tieta? No, me’ls ha donat l’àvia. [Substitueix “els diners”, CD determinat masculí plural.]
  2. Està pintant un quadre per a la Marta, perquè li’l/l’hi vol regalar per Nadal. [Li/hi substitueix “per a la Marta”, en funció de CI singular; el substitueix “el quadre”, CD determinat masculí singular.]
  3. Necessites que t’acompanyi? No, no ho necessito, gràcies. [Substitueix “que t’acompanyi”, CD neutre en forma d’oració subordinada.]
  4. Vols més sopa? No, no en vull més. [Substitueix “sopa”, CD indeterminat.]
  5. Dona la propina als cambrers. O els la dono jo? [Els substitueix “als cambrers”, en funció de CI plural; la substitueix “la propina”, CD determinat femení singular.]
  6. Regaré les plantes al Manel quan marxi de vacances. Tu li les / les hi vas regar l’any passat, oi? [Li/hi substitueix “al Manel”, en funció de CI singular; les substitueix “les plantes”, CD determinat femení plural.]

Exercici 7

  1. No s’adona dels errors.

No se n’adona.

  1. No et fiïs del teu enemic.

No te’n fiïs.

  1. Ve de casa de sa mare.

En ve.

  1. Va a casa de sa mare.

Hi va.

  1. S’implica molt en el grup de nens.

S’hi implica molt.

  1. Assegura’t de tancar la porta abans de marxar.

Assegurate’n.

  1. Penso tot el dia en possibles projectes.

Hi penso tot el dia.

  1. Es nega a treballar de cambrer.

S’hi nega.

  1. Ha escrit la seva novel·la en una cabana a la muntanya.

Hi ha escrit la seva novel·la.

  1. Parla de temes abstractes.

En parla.

  1. S’ha enamorat de la seva companya de feina.

Se n’ha enamorat.

[Quan un complement preposicional va introduït per la preposició de, se substitueix pel pronom feble en. Si va introduït per qualsevol altra preposició, se substitueix pel pronom feble hi.]

Exercici 8

  1. b) Sempre n’hi [en fa referència a “mocadors”, CD indeterminat; hi fa referència a “a la bossa”, CC de lloc introduït per una preposició diferent de de.]
  2. a) Explica-li-ho. [li fa referència a “al psicòleg”, CI singular, el destinatari; ho fa referència a “allò que em vas dir ahir”, CD neutre.]
  3. b) S’hi [hi fa referència a “al seu gos”, CRV introduït per una preposició diferent de de: referir-se a.]
  4. b) Hi anirem a pescar. [hi fa referència a “a la Cerdanya”, CC de lloc introduït per una preposició diferent de de.]
  5. b) Els donarà els papers. [els fa referència a “a les secretàries”, CI plural, les destinatàries.]
  6. a) Me n’he oblidat. [en fa referència a “de trucar-te”, CRV introduït per la preposició de: oblidar-se de.]
  7. c) M’agrada escriure-n’hi. [en fa referència a “cartes”, CD indeterminat; hi fa referència a “amb un bolígraf verd”, CC d’instrument introduït per una preposició diferent de de.]
  8. c) M’agrada escriure-li’n. [li fa referència a “al meu xicot”, CI singular, el destinatari; en fa referència a “cartes”, CD indeterminat.]

Núria Masdeu