L’història o la història? L’una o la una? S’apostrofen les sigles com ITV? I les paraules estrangeres?
Les regles d’apostrofació no són difícils d’aprendre, però hi ha algunes excepcions que cal tenir en compte.
Tot i que aquest article és d’exercicis, et recomano que abans de posar fil a l’agulla repassis aquesta entrada sobre quan s’apostrofen les paraules.
I, ara sí, ha arribat l’hora de posar-te a prova! A continuació trobaràs una sèrie d’exercicis que et serviran per practicar l’apostrofació en català.
Els pots fer en línia o bé descarregar el PDF per imprimir-lo i fer-los a mà. Al final de tot podràs comprovar com ho has fet amb el solucionari.
Comencem! 😄
Exercicis de l’apòstrof en PDF
Si prefereixes imprimir aquests exercicis per treballar-hi a mà, descarrega’ls en format PDF des d’aquest enllaç. 👇
Exercicis d’apostrofació en línia
Vols posar a prova els teus coneixements sobre l’ús de l’apòstrof? Practica amb aquests quatre exercicis i, quan acabis, consulta el solucionari del final.
📑 Exercici 1. Tria l’opció correcta de cada parella.
la història / l’història
l’idea / la idea
l’ungla / la ungla
la ONU / l’ONU
la hiena / l’hiena
la ira / l’ira
l’H2O / el H2O
el stop / l’stop
la ITV / l’ITV
te’l emportes / te l’emportes
📑 Exercici 2. Emplena els buits de les oracions següents amb els articles el, la, l’, els i les i les preposicions de o d’.
a) La Noèlia Camps va néixer a Barcelona ___ 1988.
b) No comparteixo en absolut ___ ideal cristià de la meva cosina, però el respecto.
c) Vinc ___ un congrés que s’ha celebrat a Barcelona.
d) ___ objectiu d’aquesta setmana és marcar tres gols.
e) Hem fet un pastís ___ iogurt que ens ha quedat boníssim!
f) ___ hiena del zoo semblava famolenca, oi que sí?
g) Volia omplir un got ___ aigua i he vist que no sortia aigua de l’aixeta.
h) Fa uns quants dies que l’Enric no ve a ___ universitat.
i) M’han dit que la Blanca canviarà ___ escola una vegada que hagi acabat el curs.
j) Si et sembla bé, podem apuntar-nos a les classes ___ ioga i anar-hi juntes.
k) ___ Úrsula m’ha dit que no podrà venir amb nosaltres aquesta tarda.
l) ___ iode és un element químic.
m) L’oficina del barri tanca sempre abans de ___ una.
n) La Júlia i l’Arnau van anar a un concert ___ hard rock la setmana passada.
o) Ja no crec en ___ humanitat.
p) Vindràs a veure’m al partit ___ handbol?
q) Hem dormit en un hostal ___ Hollywood.
📑 Exercici 3. Completa les frases amb la forma adequada dels pronoms febles que hi ha entre parèntesis:
a) No em sento gaire còmode amb els meus amics, fa dies que tinc la sensació que ___ enganyen. (em / m’)
b) Tinc un gos que no ___ espanta per res. (s’ / es)
c) Aquesta eina només ___ utilitzen els científics més experts. (la / l’)
d) He fet una pregunta amb una única opció correcta i els meus amics de seguida ___ han encertat. (la / l’)
e) Avui ___ vaig a dos quarts de cinc. (me’n / m’en)
f) M’han dit que si no la troben se ___ inventaran! (la / l’)
g) Emporta ___ d’aquí, que no el vull veure. (’t-el / -te’l)
h) ___ emportes ara o demà? (Te’l / Te l’)
📑 Exercici 4. Completa el text. Tria una de les dues opcions d’acord amb les normes d’apostrofació que has après.
___ (La / L’) Ona ___ (em / m’) havia dit que avui no vindria a ___ (la / l’) universitat. Jo ja no ___ (m’en / me’n) recordava, d’això. Com sempre, vaig agafar el cotxe, vaig fer ___ (l’ / el) stop i la vaig esperar a la vorera del costat de casa seva. Després ___ (de / d’) esperar-la molta estona, vaig anar-___ (me’n / m’en) tota sola. ___ (l’ / la) idea que jo tenia al cap era que ja la veuria a classe, perquè potser havia preferit anar-hi amb algú altre. Tanmateix, quan hi vaig arribar, ___ (la / l’) ira va desaparèixer. Els meus companys em van explicar que havia anat al metge amb ___ (l’ / la) Isabel.
✍ Solucions dels exercicis d’apostrofació
✅ Exercici 1:
la història
la idea
l’ungla
l’ONU
la hiena
la ira
el H2O
l’stop
la ITV
te l’emportes
✅ Exercici 2:
a) el 1988
b) l’ideal
c) d’un congrés
d) L’objectiu
e) de iogurt
f) La hiena
g) d’aigua
h) la universitat
i) d’escola
j) de ioga
k) L’Úrsula
l) El iode
m) la una
n) de hard rock
o) la humanitat
p) d’handbol
q) de Hollywood
✅ Exercici 3:
a) m’enganyen
b) s’espanta
c) la utilitzen
d) l’han encertat
e) me’n vaig
f) la inventaran
g) emporta-te’l
h) Te l’emportes
✅ Exercici 4:
L’Ona m’havia dit que avui no vindria a la universitat. Jo ja no me’n recordava, d’això. Com sempre, vaig agafar el cotxe, vaig fer l’stop i la vaig esperar a la vorera del costat de casa seva. Després d’esperar-la molta estona, vaig anar-me’n tota sola. La idea que jo tenia al cap era que ja la veuria a classe, perquè potser havia preferit anar-hi amb algú altre. Tanmateix, quan hi vaig arribar, la ira va desaparèixer. Els meus companys em van explicar que havia anat al metge amb la Isabel.
Què t’han semblat els exercicis? Espero que hagis encertat totes (o quasi totes!) les respostes després d’aprendre com s’utilitza l’apòstrof correctament. T’agradaria practicar altres aspectes de la llengua? En aquest blog trobaràs altres articles que et poden interessar, com ara uns exercicis sobre els pronoms febles, exercicis de pronoms relatius o per practicar l’ús de la dièresi en català. Ànims amb l’estudi!